Пн-Пт с 9.00 до 18.00
Сб с 9.00 до 14.00
Нд - вихідний

Ваш кошик порожній!

Чим хворіють рульові колонки

2020-01-08 13:29:46   0   52

У кожного автомобільного агрегату є характерні хвороби і проблеми. У подальших статтях ми поговоримо про хвороби кермових рейок і насосів ГУР. На черзі - кермові колонки з ЕПК і без підсилювачів. Поїхали!

Що вам потрібно знати про рульові колонки?

Рульова колонка легкового автомобіля - механічний або електромеханічний агрегат, який з'єднує кермо з керимовою рейкою. Основна функція агрегату - передає зусилля від керма на вал розподільника. Також колонка захищає водія від травм при аваріях. Карданні шарніри агрегату з'єднують вали під кутами до 15 °, тому при аварії агрегат складається і не б'є водія в груди. Частина удару гасить травмобезпечний вал колонки.

Механічна рульова колонка

У загальному вигляді агрегат складається з наступних елементів:

  • верхній рульовий вал. На одному кінці деталі є різьба, на яку кріпиться кермо і опорна гайка. Інший кінець елемента з'єднаний хрестовиною з карданним (травмобезпечним) валом. В колонках з ЕПК на верхньому валу є черв'ячне колесо, яке передає зусилля від черв'яка електроприводу на вал агрегату;
  • хрестовини (карданні шарніри). Зазвичай в колонках стоїть дві хрестовини. Перша знаходиться між верхнім і травмобезпечним вузлом, а друга з'єднує карданний вал колонки з розподільником;
  • корпус колонки - контролює стан і захищає верхній вал, а також вбудовані в агрегат пристрою і блок ЕПК (якщо агрегат з підсилювачем). Кріпиться до корпусу автомобіля на кронштейни;
  • травмобезпечний вал. Поєднує верхній вал з розподільником рейки за допомогою карданних шарнірів, а при ударах і аваріях складається, як телескоп, і гасить удар, щоб колонка з кермом не вдарила водія в груди;
  • блок ЕПК. У блоці електропідсилювача знаходиться електронна керуюча плата, датчик кута повороту керма, електродвигун з мідною обмоткою, щітковий вузол з мідними щітками і контактна група з кабелями. Датчик кута повороту керма визначає кут, напрям і кутову швидкість повороту керма і передає отримані дані на плату, яка розганяє електродвигун до потрібної швидкості і в потрібному напрямку. До якоря електродвигуна прикріплений черв'ячний вал, який передає зусилля від електроприводу на черв'ячне колесо верхнього кермового вала. Всі елементи підсилювача знаходяться в корпусі, який захищає їх від вологи і бруду;
  • верхній і нижній захисні кожухи. Елементи знаходяться в салоні автомобіля під і над кермом, і захищають рульову колонку разом з вбудованими в агрегат пристроями;
  • перемикачі поворотников і двірників, замок і система запалювання, система блокування керма і так далі.

Принцип роботи механічної колонки

В роботі механічної рульової колонки нічого складного немає. Водій повертає кермо, який з'єднаний з верхнім валом. Зусилля від деталі через хрестовину передається на травмобезпечний вузол, який в свою чергу повертає другу хрестовину і передає зусилля на розподільник рейки. Що відбувається далі - "черв'як" зрушує шток, який з'єднаний руловими тягами і наконечниками з колесами, і автомобіль повертає в потрібному напрямку.

Принцип роботи колонки з електропідсилювачем

Принцип роботи агрегату з ЕПК трохи складніше. Коли водій повертає кермо, датчик повороту керма вимірює кут, напрям і кутову швидкість повороту верхнього вала. Отримані дані датчик передає на електронну плату підсилювача, яка запускає електродвигун. "Черв'як" електропідсилювача прокручує черв'ячне колесо кермового вала і збільшує зусилля.

Подальші дії такі ж, як і в механічної колонці - верхній вал прокручує травмобезпечний, який повертає розподільник і так далі. Коли водій відпускає кермо, ЕПК повертає кермо в нейтральне положення.

Несправності кермових колонок з ЕПК і без підсилювачів

Кермові колонки без підсилювачів ламаються через механічні несправностей, наприклад, зносу деталей, іржі, сильних ударів. Якщо в автомобілі стоїть агрегат з електропідсилювачем, то до описаних вище проблем додаються несправності електроприводу і помилки електроніки.

Для початку розглянемо механічні поломки, а потім перейдемо до можливих проблем з електропідсилювачем.

Механічні несправності колонок

Механічні поломки кермових колонок:

  • зносилася різьба верхнього вала, на який кріпиться кермо, що призвело до осьового люфту і стуку керма;
  • заіржавіли шліцьові з'єднання травмобезопасного вала, через що з'явився осьовий люфт і стукіт на кермі. Також зношене шліцьове з'єднання буде хрустіти і скреготати при поворотах керма і русі по нерівній дорозі;
  • зносилася опорна втулка верхнього вала, що призвело до радіального люфту і стуку керма;
  • зносився, заіржавів або зруйнувався опорний підшипник верхнього вала. І знову люфт, але вже радіальний, а ще стук, хрускіт і скрегіт при поворотах керма і русі по нерівній дорозі;
  • зносилися кріплення кронштейнів корпусу агрегату і корпус з валом люфтит і стукає;
  • заіржавіли хрестовини між валами. При такій несправності водій почує неприємний хрускіт і скрегіт при поворотах керма, кермо може рухатися переривчасто або зовсім застрягти в одному положенні;
  • розбовталися захисні кожухи на колонці, і при русі елементи бовтаються і скриплять.

Розглянемо докладніше кожну з несправностей.

Знос різьба верхнього вала, осьової люфт і стукіт керма.

Несправність з'являється в результаті природного механічного зносу, якщо кермо встановили на вал неправильно або якщо з'явилася іржа. Якщо різьба пошкоджена, водій може відчути, як кермо бовтається вперед-назад і стукає. Щоб усунути несправність, зношену деталь потрібно замінити. Продовжити термін служби різьби валу допоможуть акуратне водіння і професійний сервіс.

Іржавіння шліцьового з'єднання травмобезпечного валу

Кріплення вузла рідко виходить з ладу через звичайний механічний знос. Найчастіше причина поломки - іржа на шліцьовому з'єднанні, яка поступово руйнує зуби кріплень.

Звідки з'являється іржа? Дуже часто в цьому винні самі водії, які взимку не збивають сніг з взуття. У салоні сніг розтає і волога потрапляє під педалі, де знаходиться карданний вал колонки. А далі все просто - вузол під дією вологи поступово іржавіє, корозія потрапляє на шліцьове з'єднання і з часом руйнує його.

Як зрозуміти, що шліцьове з'єднання карданного валу колонки заіржавіло:

  • при поворотах керма водій почує хрускіт, стук і скрегіт в районі педалей;
  • кермо крутиться ривками або застряє.

Якщо на шліцовому з'єднанні є іржа:

  • кермо клинить, автомобіль стає некерованим і непередбачуваним;
  • іржавіють інші елементи кермового управління;
  • перевантажується або повністю відключається електропідсилювач (якщо є);
  • при глибокій корозії і якщо водій довго не усуває несправність, деталі вузла не стикаються і автомобіль повністю втрачає керованість. При цьому на кермі з'явиться осьової люфт;
  • при глибокій корозії під час аварії карданчик може не повністю скластися, що спричинить за собою серйозні пошкодження колонки, а також може завдати шкоди здоров'ю водія.

Виявили один з цих ознак? Запишіться на діагностику в автосервіс, який спеціалізується з ремонту кермового управління. Вузол з неглибокою корозією можна відновити, а сильно пошкоджений вузол потрібно замінити.

Щоб не допустити подібні проблеми, стежте, щоб під килимком біля педалей не накопичувалася волога, і не забувайте про планове і сезонне технічне обслуговування. Ну і звичайно, ви можете самостійно перевіряти стан елементів рульової колонки.

Зносилася опорна втулка верхнього вала

Верхній вал знаходиться в трубці корпусу, яка контролює стан деталі. Щоб вал не бовтався, в трубці стоїть опорна втулка. Знос цієї втулки в результаті механічного тертя і іржі на валу - часта проблема багатьох кермових колонок.

Зношена опорна втулка кермової колонки

Вал зі зношеною втулкою буде стукати і радіально люфтіть, так що ви швидко помітите несправність. Єдиний спосіб усунути несправність - замінити втулку на нову

Зносився, зруйнувався або заіржавів опорний підшипник верхнього вала

Підшипник контролює стан верхнього вала і забезпечує його осьовий рух. Несправність з'являється через іржу на деталі, сильних ударів або різких наїздів на перешкоди, а також в результаті природного механічного зносу.

Ознаки несправностей - радіальний люфт, хрускіт, стук і скрегіт при поворотах керма і їзді по нерівній дорозі. Усунути поломку можна тільки замінивши підшипник на новий.

Знос кріплень корпусу, люфт і стукіт корпусу з верхнім валом

Корпус колонки надійно прикріплений до кузова автомобіля. Якщо кріплення корпусу зносилися або розхиталися, то корпус агрегату разом з валом люфтит і стукає. Часто їздите по поганій дорозі і любите поганяти? Тоді не дивуйтеся, якщо через кілька місяців після покупки автомобіля кермо буде люфтіть і стукати на кожному повороті.

Щоб усунути несправність, розбовталися болти кріплень можна підтягнути. Якщо болти заіржавіли або різьба зірвана, зверніться за допомогою на СТО. Щоб не допустити проблеми з кріпленнями, досить бути акуратним і уважним на дорозі, а також вчасно проходити ТО.

Заіржавіли і закисли хрестовини між валами

Хрестовини передають зусилля між валами колонки і далі на рейку. Також хрестовини забезпечують необхідний кут між валами, що збільшує безпеку колонки і зменшує ризик серйозних травм для водія при аваріях.

Хрестовини іржавіють з тих же причин, що і шліцьове з'єднання карданного валу колонки. Найчастіше іржавіє нижня хрестовина, яка з'єднує колонку з рейкою і знаходиться в нижній частині автомобіля близько до дорожнього покриття. Це означає, що будь-яка волога і бруд в першу чергу потрапляє на нижню хрестовину, а верхня деталь знаходиться у відносній безопасності.Новая (зліва) і заіржавіла (праворуч) хрестовини рульової колонки.

Іржаві хрестовини хрумтять і скрегочуть при поворотах керма і русі по нерівній дорозі, кермо може застрягти в одному положенні, а автомобіль в будь-який момент може стати некерованим. Якщо на хрестовинах з'явилася іржа, елементи потрібно замінити, так як ремонту вони не підлягають. За такою послугою звертайтеся на СТО, тому що замінити хрестовини в гаражних умовах у вас, швидше за все, не вийде.

Як захистити деталі рульової колонки від іржі? Все просто - регулярно відвідуйте СТО для проходження планового та сезонного техобслуговування, не забувайте регулярно перевіряти стан кермового механізму. Виявили ознаки несправностей? Відразу звертайтеся до спеціалізованого автосервіс з ремонту кермового управління. Це допоможе не допустити серйозні поломки і вчасно усунути дефекти та іржу.

Бовтаються і стукають захисні кожухи

З одного боку, це складно назвати несправністю, скоріше, неприємна проблема, яка дратує і заважає зосередитися. З іншого боку, кожухи захищають електроніку і дроти, які знаходяться під кермом, і при сильній бовтанки вся незакріплена начинка агрегату може просто випасти вам на коліна.

Якщо кріплення кожухів не пошкоджені, просто поставте елементи на місце. Але якщо кріплення лопнули або сильно пошкоджені, потрібно купити нові кожухи.

Поломки і помилки електропідсилювача колонки

Електропідсилювач кермових колонок можуть відрізнятися по конструкції, але принцип роботи і характерні несправності у всіх електропідсилювач одінаковие.Желтий значок сигналізує про несправності в роботі ЕПК колонки, а червоний значок - про повне відключення підсилювача

Які проблеми можуть виникнути в роботі електропідсилювача:

  • елементи приводу або черв'ячного механізму заіржавіли, засмітилися або зносилися;
  • носився опорний підшипник черв'ячного вала електропривода;
  • вузол потрапила волога і / або бруд, і електроніка дає збої і коротить;
  • на мідних елементах приводу з'явився нагар або окалина, які заважають роботі підсилювача;
  • зносився датчик повороту керма, через що електропідсилювач не працює;
  • збилися налаштування блоку управління, що призводить до помилок в роботі підсилювача.

Ознаки несправностей - важкий кермо; переривчасті повороти керма; сторонній стукіт, який з'являється тільки при запущеному двигуні; попереджувальні сигнали на приладовій панелі, які попереджають про помилки в роботі підсилювача.

Головне, що потрібно запам'ятати - не намагайтеся полагодити електропідсилювач рульової колонки самостійно, навіть якщо ви подивилися сотню навчальних роликів на цю тему. Також не довіряйте ремонт підсилювача неспеціалізованим СТО та автосервісах гаражного типу - у працівників таких сервісів швидше за все немає ні досвіду, ні обладнання для ремонту електропідсилювач колонок.

Якщо помітили ознаки несправностей ЕПК рульової колонки, звертайтеся на спеціалізоване СТО по ремонту кермового управління, на якому є електротехнічний відділ. Щоб перевіряти і ремонтувати кермові колонки з ЕПК потрібні досвідчені і кваліфіковані фахівці, а також спеціалізоване і сучасне обладнання та інструменти.

А що стосується профілактики поломок підсилювачів колонок, то тут все просто - своєчасно проходите планові та сезонні ТО, самостійно стежте за загальним станом агрегатів кермового, будьте акуратними і уважними на дорозі, а також користуйтеся послугами тільки перевірених і спеціалізованих СТО. Так ви істотно збільшите термін служби не тільки рульової колонки і електропідсилювача, а й інших агрегатів кермового управління.

Коментарі:
Увага: HTML символи заборонені!