Швидкий пошук товару
 Мій аккаунт
Пн-Пт с 9.00 до 18.00
Сб с 9.00 до 14.00
Нд - вихідний

Ваш кошик порожній!

Рульова рейка: види, складові, принцип дії, основні поломки, відповіді на питання

Рульова рейка: види, складові, принцип дії, основні поломки, відповіді на питання

2020-06-24 15:04:29   0   11231

Що може бути важливіше за комфортне та безпечне керування автомобілем? Саме за безпеку та комфорт відповідають рульові рейки. Головна їхня функція полягає у перетворенні обертання керма в узгоджений рух колес. Саме це робить кермову рейку одним із найважливіших елементів автівки.

Конструкція рейки максимально проста, про цьому система на 100% надійна: низький рівень тертя, змінне передавальне відношення, відсутність складних високоточних елементів, що вимагають постійної уваги, компактність, простота компонування з рульовим керуванням і демократична вартість самої конструкції – хіба не ідеальний механізм?



Особливості механізму

Агрегати можуть мати конструктивні відмінності, але різниця між кермовими рейками незначна, оскільки основні функціональні елементи лишаються незмінними:

  • циліндр (картер), де розміщується зубчата рейка;
  • шестерня;
  • зубчата рейка (для надійності кріплення має пружину);
  • накінечники та тяги;
  • підшипники.

У залежності від модифікації, конструкція  може доповнюватися гідравлічними циліндрами, електромоторами та планетарними механізмами.

Різновиди та особливості конструкції

Існує три різновиди рульових рейок:

Механічна. Класичний і найпростіший варіант (недорогий і нескладний у ремонті). За поворот керма відповідає виключно видій, жодних підсилювачів й інших допоміжних механізмів немає. Кермо не завжди легко повертати (як результат – зниження маневрування та керованості), але й критичних складнощів не виникає.

Конструкція дуже проста: до робочого валу з шестернею, що ходить у металічному корпусі, кріпляться тяги з кермовими накінечниками, сам механізм прикрито пильовиками. Колись саме з цієї модифікації все починалося, але зараз ці рейки просто застаріли – з’явилися надійніші та зручніші варіанти, під час використання яких не погіршується якість маневрування.

Із гідропідсилювачем. До стандартної рейки додається гідросистема, що допомагає легше повертати кермо. Завдяки ГПК машина отримує простір для маневрування, а рух стає безпечнішим. Але є у гідропідсилювача є й недоліки – він перебирає на себе частину потужності мотора, вимагає використання спеціальної рідини, а вартість ремонту такого механізму може неприємно здивувати.

Механізм доповнюється пластинчастим насосом, поршнем і торсіоном. Працює все просто: ГПК розподіляє необхідний тиск і зусилля на торсіон і золотник, які спрямовують і нагнітають тиск. Коли ви повертаєте кермо, масло вприскується через золотник саме у ту зону, у яку йде поворот. ГПК зробив керування автомобілями (особливо великими вантажівками) простішим, до того ж механізм дуже надійний і рідко виходить з ладу, головне стежити за пильовиками.

Із електропідсилювачем. У цьому випадку у якаості «помічника» виступає електромотор. Його називають «сухим» типом підсилювача, адже у ньому немає жодних додаткових рідин, але при цьому він ідеально поєднується з електросистемами автівки. Це конструктивно простий, доступний у плані ремонту та надійний варіант. Існує кілька варіантів розташування мотора: його можуть встановлювати на валу, розміщувати на зубчатій рейці або вбудувати у колонку. Автомобілі з таким механізмом надійніші, отже – дорожчі.


Принцип роботи кермової рейки з ЕПК схожий на класичний: основний вал із набором зубців взаємодіє з черв’ячним валом, на якому встановлюється шестерня – вона й обертає електродвигун. Зчитувальні датчики на кермі передають сигнал про відхилення на електронний блок управління, а звідти сигнал йде на електропідсилювач. Таким рейкам не страшні будь-які дороги, вони компактні, не викликають проблем під час ремонту. Єдина слабка ланка – електроніка.


Але навіть продумана конструкція та вражаючий робочий ресурс не завжди рятують рейку від несправностей. Найчастіше проблеми пов’язані з появою у механізмі зазорів, що згодом призводить до люфтів, стуків і ударів у рульовій рейці. Також можливе руйнування зубчатих пар, пошкодження сальників та втулок. До того ж через пошкодження пильовиків до механізму може потрапити бруд, що тільки погіршує ситуацію. А власники моделей із гідропідсилювачем постійно зіштовхуються з витоком робочої рідини.

Але є й хороша новина – більша частина несправностей підлягає ремонту. Але треба розуміти, що деякі пошкодження незворотні.

Як вирахувати несправність

Виявити ознаки несправності кермової рейки легко – достатньо звичайної уважності. На що варто звернути увагу:

  • нехарактерне постукування під час руху;
  • сторонні шуми під час руху;
  • складнощі з поворотом керма;
  • люфт кермового колеса;
  • протікання масла гідропідсилювача;
  • сліди протікання на пильовиках;
  • проблеми з повертанням керма у центральну позицію під час виходу з повороту;
  • довільне обертання керма.


Помітили хоча б щось із цього? Відкладати діагностику рульової рейки та ремонт немає сенсу – від цього залежать не лише експлуатаційні характеристики автомобіля, а й безпека руху. Як перевірити кермову рейку? Для початку розповісти про всі симптоми несправності спеціалістам, а вони вже проведуть ретельний огляд та необхідну діагностику.

Ключові несправності

Давайте розглянемо ключові несправності, їхні причини та можливі наслідки.

  1. Якщо рульова рейка стукає на купинах, то причина, скоріше за все, у збільшенні зазору з’єднання черв’ячної пари, або ж у несправності бокових втулок штоку. Також сторонні звуки можуть виникати внаслідок пошкодження кріплення. Також варто перевірити деталі ходової на рівень зношеності. У цьому випадку треба відрегулювати кермову рейку та замінити деталі.
  2. Якщо відсутнє зусилля на кермі під час обертання в обидва боки, є сенс перевірити рівень рідини у бачку, стан ременя та робочих елементів насоса. У випадку з рідиною все просто (достатньо долити до необхідного рівня), а от ремінь доведеться відрегулювати (у деяких випадках – встановити новий), а насос доведеться замінити.
  3. У випадку відсутності зусилля на кермі у центральній позиції необхідно перевірити корпус силового циліндра. Необхідно замінити рульову рейку. 
  4. «Важке» кермо під час швидкого обертання – ознака того, що до системи потрапило повітря, впала продуктивність насосів, або ж погано натягнуто ремінь. Усунути проблему допоможе регулювання ременя, заміна сальників та маслопроводу рульової рейки, і насоса.
  5. Якщо кермо із зусиллям повертається у центральну позицію (або не повертається взагалі), варто провести перевірку черв’ячної шестерні розподільника та зубчатого сектору вала. Результатом їхньої несправності могло стати надмірне затягування піджимки вала. У такому випадку механізм варто замінити. Також причина може бути у неправильно відрегульованій рейці.
  6. Коли кут повороту керма не співпадає з кутом повороту коліс, причиною може бути неправильно відрегульована рейка, несправність хрестовини вала або деталей ходової, а також проблеми з торсіоном. Ремонт полягає у регулюванні або ж заміні самої рейки, всіх зламаних запчастин та розподільника. Інколи необхідна заміна рейки.
  7. Якщо кермо повертається сам собою – проблема у розподільнику. Вирішується заміною рейки.
  8. У випадку, коли кермо вібрує під час руху, проблема у неправильному балансуванні коліс та недостатньо тонкому регулюванні розвал/сходження. Вирішити питання допомагає точне регулювання.
  9. Якщо під час повороту в один бік скрипить кермова рейка, то проблема у вигині вала. Усунути її допоможе заміна поперечного вала або ж механізму загалом.
  10. Сторонні звуки сигналізують про зниження рівня рідини у бачку, засміченні його фільтрів, деформації шлангів, потрапляння у систему повітря та зниження продуктивності насоса. Усунути проблему допоможе заміна несправних сальників, шланга, насоса та бачка.
  11. У випадку зниження рівня гідравлічної рідини варто перевірити механізм щодо зношеності сальників та ущільнювачів рейки та насоса, а також – розгерметизацію сусідніх масляних магістралей. Необхідно замінити зношену запчастину.
  12. Якщо сталася розгерметизація, тобто на тязі кермової рейки порвався пильовик, а усередину потрапив бруд, пил, вода, то його необхідно замінити та додати мастило. Не відкладайте – це може призвести до серйозних ускладнень.
  13. Корозія валу є однією з найрозповсюдженіших причин повного виходу рейки з ладу. Тут важлива діагностика: якщо корозія помірна, то проблему допоможе вирішити ретельне полірування валу. Але якщо пошкодження серйозні, то єдиний вихід – замінити елемент.
  14. Потрапляння води до рейки – найнеприємніше, з чим може зіштовхнутися автомобіліст, і це те, від чого жоден не застрахований. Вплив води призводить до руйнування механізму, і якщо несправність не виявити вчасно, то врятувати деталь не вийде.


Зверніть увагу: якщо у вас виникли труднощі з керуванням кермовим колесом, то, скоріше за все, необхідно замінити кермову рейку.

Відповіді на популярні запитання

Якщо стукає кермова рейка, чи можна їздити?

Хіба що до найближчого СТО: стук є ознакою серйозної несправності, у тому числі й виходу з ладу деталей конструкції або ж порушення з’єднань. Зверніть увагу: стук кермової рейки – одна з найрозповсюдженіших проблем. Варто перевірити болти кріплень, опорні втулки, наявність пошкоджень у захисному кожусі та іржі на деталях. У будь-якому разі варто записатися на діагностику – це дозволить заощадити час і гроші, а сам ремонт пройде без неприємних наслідків. 

Скільки ходить кермова рейка?

Тут усе залежить від автовласника та його бажання подовжити строк служби кермового механізму. Правильна експлуатація, регулярне ТО, догляд та своєчасний ремонт здатні значно покращити працездатність кермової рейки: вона слугуватиме стільки, скільки й саме авто.

Якої фірми (виробника) обрати кермову рейку?

Завжди радимо обирати оригінали, орієнтуючись на номер кермової рейки, що була встановлена на вашій автівці. Якщо нових оригіналів немає – варто розглянути можливість вибору на користь оригінальних відреставрованих кермових рейок із гарантією. Показники таких механізмів максимально наближені до нових.

Ще один варіант – китайські бренди, але виключно нові рейки. Вони теж довго ходять, але мають особливість: необхідно частіше підтягувати рейку та взагалі приділяти їй більше уваги.

Які несправності кермової рейки зустрічаються найчастіше?

  1. Розгерметизація – порвався пильовик. Тут найстрашніше те, що далі туди може потрапити вода, пил, бруд – це знищує рейку зсередини.
  2. Потрапляння води – найбільша біда, через це рейки виходять з ладу дуже швидко. Якщо не встигнути вчасно, то механізм неможливо відновити, єдиний вихід – замінити.
  3. Корозія валу – тут теж є декілька варіантів. Якщо корозія помірна, то можливо відшліфувати та відполірувати, але якщо пошкодження значні, то виправити ситуацію допоможе лише заміна.

Що краще: реставрація (ремонт) кермової рейки або ж просто її заміна?

Наша відповідь – реставрація. Це не так дорого та цілком безпечно. Так, це не найшвидший процес, але якщо говорити про електричні кермові рейки, то інколи йде багато часу, оскільки їх необхідно прив’язати до певного автомобілю. Після професійного ремонту рейка працюватиме ще довго.

Заміна кермового механізму відбуватиметься швидше, але і коштуватиме дорожче. Зазвичай заміна виконується тоді, коли рейка повністю вийшла з ладу, якщо вартість ремонту дорівнює (або наближується) до вартості нової чи відновленої рейки, коли немає запчастин для ремонтних робіт, або ж коли у вас є всього 1-3 години часу (саме стільки часу потрібно для того, щоб зняти, встановити та налаштувати інший агрегат).

Якщо виникли проблеми – звертайтеся до професіоналів у нашу компанію «ГУР Сервіс». Ми проведемо діагностику, надамо повну консультацію та за необхідності проведемо відновлювальні роботи. Ми працюємо у Львові, Луцьку, Ковелі, також склад рейок відкрився у Харкові. В асортименті представлені нові та відреставровані рейки, на всю продукцію надається гарантія строком від 3 до 6 місяців.

Ви можете бути впевнені у якості робіт – ми працюємо відкрито, завжди показуючи процес ремонту або ж заміни запчастин, а також демонструємо повну вартість робіт. Бажаєте пересвідчитися у нашій відкритості? Просто подивіться Google-відгуки про нас! Їх багато, і більшість – позитивні.

Готові виконати роботи будь-якої складності, надати гарантію, безкоштовно провести діагностику та консультацію (під час карантину та за умови подальшого ремонту у нашому СТО).

Коментарі:
Увага: HTML символи заборонені!